Tunet vil vise hva de står for

Picture of Av Geir Graff

Av Geir Graff

Del artikkel:

Facebook
LinkedIn
Tidligere besto markedsføringen i å annonsere for produktene og tjenestene Tunet leverer, slik som rammeverksted, kafé og grafisk arbeid. Det har fungert bra for å få tjenestene ut i markedet. Nå ønsker de at merkevarebyggingen skal bestå av synlighet gjennom verdier og samfunnsoppdrag.

Tunet vil vise hva de står for – hva hjertet banker for – det er deres viktigste markedsarbeid

Tidligere besto markedsføringen i å annonsere for produktene og tjenestene Tunet leverer, slik som rammeverksted, kafé og grafisk arbeid. Det har fungert bra for å få tjenestene ut i markedet. Nå ønsker de at merkevarebyggingen skal bestå av synlighet gjennom verdier og samfunnsoppdrag.

Den kommunalt eide virksomheten har nå lagt om fra markedsføring til verdibasert merkevarebygging.

Tunet er en viktig bidragsyter for mange lag og foreninger, som skaper aktivitet for barn, unge og mange andre.

Vi tok en prat med nestleder i Tunet, Geir Graff, og daglig leder Toronn Asdahl Brunsell.

Dere har vridd markedsføringen av Tunets tjenester fra annonsering til mer sponsing av idrettslag og foreninger – hva er bakgrunnen for dette?

– Vårt samfunnsoppdrag dreier som om å ivareta dem som trenger tilrettelegging for bedre å mestre arbeidslivet. Dette samfunnsansvaret ønsket vi å synliggjøre gjennom merkevarebygging av våre verdier. Derfor synes vi det er bedre å sponse enn å reklamere. På denne måten bidrar vi til verdiskapning for viktige bidragsytere i samfunnet, og hjelper dem i deres oppdrag. Alle lag og foreninger i Elverumsregionen blir derfor viktige for oss, fordi vi står sammen om verdiene og om å gjøre Elverum til et bedre sted for alle.

En smilende kvinne med skulderlangt hår og en smilende mann i svart skjorte, posert mot en vanlig bakgrunn, representerer ånden i tilrettelagt arbeid. Mannens arm er rundt skulderen hennes, og viser deres bånd og felles oppdrag.
Lederduoen Toronn Asdahl Brunsell og Geir Graff.

Lederduoen snakker engasjert på inn- og utpust og undertegnede må stoppe opp med et nytt spørsmål for å henge med.

Hvorfor er det begrenset til Elverumsregionen?

– Vår innsats er ikke begrenset, men vi vektlegger det lokale fordi det er her vi ønsker å synes mest. Vi er en bedrift som er eid av Elverum Kommune. De aller fleste kundene våre er fra dette området, og det blir da naturlig for oss å støtte lokalsamfunnet, forklarer Geir og kikker ut i kaféen.

På hvilken måte støtter dere disse organisasjonene?

– Vi finner områder hvor vi ønsker å samarbeide, og mye blir da sponsing. I tillegg bruker vi våre varer og tjenester (som catering og innramming) som en del av sponsoratet. Vi vil også støtte en stor bredde av foreninger, og gjennom det vise oss frem til flest mulig. Derfor sponser vi alt fra Elverum Håndball (med vekt på de yngste), til Elverum Filmklubb og Elverum Barnemusikkteater. Vi vil synliggjøre verdiskaping med omsorg som en del av vårt DNA. I tillegg er det naturlig å ikke bare sponse idrett, men også aktiviteter i det utvidede kulturbegrepet.

Kan dere gi et eksempel?

– Vi er for eksempel veldig stolte av sykkelområdet til CK Elverum på Løvbergsmoen, sier Toronn og viser frem noen bilder. – Sykkelklubben har gjort en fantastisk innsats i å lage gode sti-sykkelløyper, og har et eget område for barn og andre som er nybegynnere. Området er gratis å bruke, og alltid tilgjengelig. Vi ønsket å samarbeide med sykkelklubben om å gjøre dette området til en flott arena. Ikke bare noen stier i skogen, men et område hvor alt er godt lagt til rette, trygt også utfordrende😊. Vi fikk hjelp til å designe arenaen, lage opplysningsskilt og skilt med heia-rop. Arenaen fikk navnet «Back on Track», som er metafor får både det å reise seg opp etter å ha falt med sykkelen, men også å komme tilbake på sporet i livet.

I denne arenaen kan man utvikle sykkelferdigheter som alle kan ta med seg videre. Det handler om mestring, som også er vår oppgave for samfunnet. Vi utvikler mennesker. Det er mange gode paralleller i tråd med våre verdier, forklarer Toronn.

– Vi sponser også hull fire på golfbanen, skyter Geir inn. Der står det på reklamen ved hullet «Har du 4 hull i CVén, er du like mye verdt som alle andre». Vi bruker markedsføringen til å synliggjøre vårt ønske om mer toleransen.

Hva slags budskap er det dere ønsker å formidle i denne satsingen?

– Mangfold og lek er inkluderingsarbeid. Vi vil heller ha navnet vårt på Elverum yngres enn elite, som allerede har god støtte.

Vi treffer på denne måten både barna og foreldrene. Vi har oppmerksomhet på høy kvalitet når vi gjør dette. Salg av varer og tjenester er en konsekvens av arbeidstilretteleggingen vi gjør i samfunnsoppdraget vårt.

Varene og tjenestene våre er underordnet i forhold til hva det betyr for menneskene som gjør jobben. Vi må heie på hverandre – alle trenger en heiagjeng, avslutter Geir.

KONTAKT TUNET

Les flere nyheter